Rondleiding in een Antwerpse moskee

Beschrijving
Korte beschrijving van doel, inhoud en methodiek :  

Een moskeegids leidt de groep leerlingen rond in een Antwerpse moskee. Hij of zij legt de basiselementen in de islam en in de moskee uit. De gids spreekt uit ingestudeerde kennis maar ook uit eigen ervaring en beleving. Hij of zij is geschoold om aan te sluiten bij het kennisniveau van de leerlingen en de verwachtingen van de bezoekers. Deze worden vooraf met de leraar besproken door middel van het invullen van een aanvraagformulier. Er is ruimte voor interactie.

Methodiek :  
Begeleid bezoek / begeleide wandeling
Doelgroep :  
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Lager onderwijs :  
2e graad
3rd graad
Secundair Onderwijs :  
1ste graad
2e graad
3e graad
4e graad
Type :  
ASO
TSO
BSO
KSO
DBSO
BuSO
Minimum aantal deelnemers :  
15
Maximum aantal deelnemers :  
30
Tijdsduur :  
0h50
Materiaal dat door de school voorzien moet worden :  

De school is verantwoordelijk voor het verplaatsen van de leerlingen naar de moskee en terug. Een EHBO kit altijd zelf meenemen.

Accommodatie die door de school voorzien moet worden :  

-

In welke provincie(s) vindt de workshop plaats ?  
Antwerpen
Transportkosten :  
0.00€ per km
Prijs per student :  
2.00€
Belangrijkste doelstelling van de workshop :  
  • Informeren: de leerlingen weten de praktische betekenissen van de vijf zuilen van de Islam en de belangrijke elementen in de moskee.
  • Inleefuitstap: de leerlingen voelen de sfeer in de moskee. Overwinnen de drempel van de bevreemding.
  • Verdieping: de al bestaande kennis van de leerlingen wordt groter door interactie.
  • Verbinden: de leren kennis over de islam en moslims te vergelijken met andere religies en culturen.
Verloop van de workshop: beschrijf het verloop van de workshop en maak voor elke fase een nieuw item aan :  
Type :  
Interactieve basis informatieronde
Tijdsduur :  
15 min
Korte procesbeschrijving :  
<p style="text-align: justify;">Basis info. De gids legt de vijfzuilen uit en toont de belangrijke elementen uit. De leerlingen mogen vragen stellen over deze elementen.</p>
Type :  
Interactieve verdieping
Tijdsduur :  
15 min
Korte procesbeschrijving :  
<p style="text-align: justify;">De leerlingen mogen hun vragen stellen over de islam in het algemeen. De gids beantwoordt deze vanuit eigen kennis en beleving en verbindt zijn antwoorden met voorbeelden uit andere religies en culturen.</p>
Type :  
Afronding
Tijdsduur :  
15 min
Korte procesbeschrijving :  
<p style="text-align: justify;">Korte nabespreking: Samenvatting en reflectie? De gids gaat in op kennis en gevoel signalen van de leerlingen en bouwt het leerproces af. Foto&rsquo;s kunnen gemaakt worden door de leerlingen.</p>