Made in ArtiZan

Zelf duurzame limonade maken
NGO of educatieve organisatie :  
Beschrijving
Korte beschrijving van doel, inhoud en methodiek :  
“Made in Artizan” is een educatief spel voor de 3e graad lager en de 1e graad secundair onderwijs. Doorheen het educatief spel maken de jongeren kennis met de werking van Atelier Groot Eiland en ArtiZan, en met de principes van duurzame voeding. De leerlingen vormen per vier of vijf een productieteam. Ze krijgen de opdracht om zelf een duurzaam (voedings)product te ontwikkelen. Het onderzoeken van de ingrediënten, het maken van het recept, het gebruik van labels, verpakking en promotie, het hoort er allemaal bij. De kinderen gaan langs op vier plaatsen in Artizan: de winkel, de keuken, het artisanaal atelier en het internetpunt. Na afloop stellen ze hun product aan elkaar voor en eten ze samen alles op als middagmaal. Het geheel neemt een hele voormiddag in beslag.
Methodiek :  
Wereldkeuken
Multimediale_methodieken
Inleefspel
Doelgroep :  
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Secundair Onderwijs :  
1ste graad
Type :  
ASO
TSO
BSO
KSO
DBSO
BuSO
Minimum aantal deelnemers :  
8
Maximum aantal deelnemers :  
20
Tijdsduur :  
3,5 uur
Materiaal dat door de school voorzien moet worden :  
De kinderen mogen een lege, proper uitgewassen, fles (glas of plastic) of bokaal meebrengen om te gebruiken als verpakkingsmateriaal. Niet iedereen moet iets meebrengen, we gebruiken er uiteindelijk maar vier (maar het is natuurlijk leuk als ze de keuze hebben). Indien nodig hebben we bij ons ook wel gerecupereerd verpakkingsmateriaal staan.
Accommodatie die door de school voorzien moet worden :  
Geen - De ateliers gaan altijd door op donderdag voormiddag in de lokalen van ArtiZan
In welke provincie(s) vindt de workshop plaats ?  
Brussel
Prijs per sessie :  
75.00€
Praktische opmerkingen :  
De prijs dient enkel om de onkosten te dekken.
Belangrijkste doelstelling van de workshop :  
Kennis maken met de werking van Atelier Groot Eiland en ArtiZan, en met de principes van duurzame voeding. Reflectie en discussie over deze principes zijn heel belangrijk.