De Filippijnse taal

NGO of educatieve organisatie :  
Beschrijving
Korte beschrijving van doel, inhoud en methodiek :  
Taal is het middel bij uitstek om een andere cultuur beter te begrijpen en te waarderen. Juliet geef een korte inleiding met nadruk op de aanwezigheid van meer dan ongeveer 85 talen en dialecten in de Filippijnen. (zachte Filippijnse achtergrond muziek tijdens de inleiding). Na de inleiding mogen de leerlingen vragen stellen ivm andere interessante thema’s . Daarna krijgen de leerlingen de gelegenheid om kennis te maken met het Filippijnse alfabet, een aantal belangrijke woorden en zinnen, en eventueel, nog een kort vers of een liedje leren
Methodiek :  
Educatieve workshop
Doelgroep :  
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Lager onderwijs :  
2e graad
3rd graad
Secundair Onderwijs :  
1ste graad
2e graad
3e graad
4e graad
Type :  
ASO
TSO
BSO
KSO
DBSO
BuSO
Minimum aantal deelnemers :  
8
Maximum aantal deelnemers :  
25
Tijdsduur :  
90 min
Materiaal dat door de school voorzien moet worden :  
DVD-speler]; Cassette/CD-speler, wereldkaart/wereldbol plus evt een magnetisch bord om de geplastificeerde prenten aan te hangen
Accommodatie die door de school voorzien moet worden :  
klaslokaal
In welke provincie(s) vindt de workshop plaats ?  
Antwerpen
Vlaams-Brabant
Limburg
Oost-Vlaanderen
West-Vlaanderen
Brussel
Transportkosten :  
0.30€ per km
Prijs per sessie :  
75.00€
Praktische opmerkingen :  
€ Leuven, 90€ Vl. Brabant, 100€ andere provincies
Belangrijkste doelstelling van de workshop :  
De leerlingen maken op een aangename manier kennis met de Filippijnse cultuur via feesten en tradities. Via de activiteit kunnen de leerlingen: -de belangrijkste algemene inlichtingen over de Filippijnen leren kennen (of achterhalen) -een kennismaking met het Filippijnse alfabet ervaren -een aantal gemakkelijke worden/groeten in de Filippijnse taal onthouden. -leren meer aandachtig te zijn om aan de discussie te kunnen deelnemen -hun eigen mening uitdrukken maar ook die van anderen leren respecteren -een positieve houding ontwikkelen tegenover andere culturen, meer bepaald tegenover de Filippijnse
Verloop van de workshop: beschrijf het verloop van de workshop en maak voor elke fase een nieuw item aan :  
Type :  
gespreksvorm / informatieve spel / vragen
Tijdsduur :  
90 min
Korte procesbeschrijving :  
Een korte inleiding :- belangrijkste informatie over de Filippijnen. De nadruk ligt op de thema’s: talen en dialecten: de Filippijnse taal. Na de inleiding mogen de leerlingen vragen stellen ivm andere thema’s die ze interessant. Een discussie wordt dikwijls gevolgd door een vergelijking met het alfabet van andere landen. De activiteit is aangepast aan de leeftijd en aan het algemeen karakter van de klas/groep. Sommige jongeren zijn soms geïnteresseerd om tekeningen te maken van de prenten, voorwerpen of kostuums die getoond worden. Een paar dansbewegingen en danspassen zijn soms meer geschikt voor een andere groep. We beëindigen de activiteit normaal gezien met een Filippijns liedje, een versje of een woord- en letterspel